#CHLOÉGIRL – niezależność siłą kobiety

W czepku urodzona

Dusza paryskiej bohemy, czarne piękno mody, prekursorka francuskiego pret-a-porter. 3 marca 1921 roku, w Aleksandrii, na świat przychodzi Gabrielle Hanoka – córka zamożnych potentatów tytoniowych. Najmłodsza z siedmiorga rodzeństwa, od dzieciństwa wychowywana w duchu francuskich obyczajów i żydowskiej idei dążenia do doskonałości. W świat mody wkracza w wieku siedmiu lat. Wówczas matka Gaby zatrudnia krawcową, której zadaniem jest odtwarzanie kreacji na wzór paryskich sukni prezentowanych na łamach kobiecych magazynów.  Siódemka to  zdecydowanie jedna z najszczęśliwszych liczb dla Gabrielle. W wieku siedmiu lat w autobusie szkolnym dosiada się do niej rówieśnik Raymond Aghion i jak się wkrótce okazuje, staje się towarzyszem podczas najdłuższej podróży jaką jest życie. Zakochani, pełni energii i pomysłów na przyszłość, pobierają się w wieku 19 lat. W czepku urodzona Gaby, jako córka wpływowego prezesa fabryki papierosów i żona zamożnego dziedzica wywodzącego się z rodziny eksporterów bawełny, nie musi zabiegać o środki pieniężne na realizacje najśmielszych marzeń.gabrielle-aghion

Paris is always a good idea

Ma 18 lat, kiedy po raz pierwszy odwiedza Paryż. Już wtedy pragnie zmienić modę, która panuje na francuskich ulicach. Szarość, skrępowanie i przedwojenny marazm przerażają Gaby. Mówi: „Egipt jest dla mnie kolorem. Piasek, jest najpiękniejszym piaskiem jaki kiedykolwiek widziałam. Przyciemniony róż. Czujesz go w dłoniach niczym jedwab.” Kilka lat później dziecinne wspomnienia ojczyzny stają się dla niej inspiracją do tworzenia własnej linii ubrań pod szyldem Chloé… Po wojnie wraz z mężem przeprowadza się na stałe do Paryża. Otaczają się towarzystwem francuskiej bohemy. Gabrielle często powtarza: „Dla mnie modą jest Francja”. Odczuwa potrzebę nagłej zmiany. Obserwuje paryskie ulice, po których przechadzają się kobiety w nad wyraz niewygodnych strojach – gorsetach uciskających talię i wąskich plisowanych spódnicach, ograniczających możliwość wykonania swobodnego ruchu. Myślami wraca do chwil gdy ma 18 lat… Wie, że nie może planować, chce działać i rewolucjonizować rynek modowy. Gaby to kobieta sukcesu, pragnie być niezależna. Informuje męża, że nie zamierza utrzymywać się z jego pensji i chce spełniać swoje marzenia.

gabby aghion

Chloé – kobiecość i ciepło

W 1952 roku, opuszczony pokój służącej, staje się pierwszą pracownią projektową pani Aghion. Gaby kupuje niezbędną ilość bawełny i po krótkim czasie powstaje sześć premierowych sukni . Początkowo przyjaciele Gabrielle są sceptycznie nastawieni do jej kariery w roli projektantki. Twierdzą, że jest to zachcianka, która potrwa najwyżej dwa tygodnie. Wówczas nie wiedzą, że to dopiero preludium do wielkiej modowej przygody.  W 1953 roku Aghion nawiązuje współpracę z Jacques Lenoir, który przejmuje pieczę nad biznesowym prowadzeniem projektu, zaś sama skupia się na kreatywnym rozwoju nowo powstającej marki, jaką jest Chloé. Do wyboru nazwy, inspiruje  ją imię przyjaciółki – Chloé Huymans – stanowi ono dla Gaby synonim ciepła i kobiecości. Dodatkowym argumentem za mianowaniem powstającego domu mody imieniem Chloé, jest etymologia wyrazu. Pochodzi on od starożytnego, greckiego żeńskiego imienia oznaczającego „dziewczę” lub „zielony pęd”. Taka też ideologia od początku istnienia przyświeca domowi mody Chloé, który stawia na świeżość, niezależność, kobiecość i naturalność

chlo

Po pierwsze – pewność

Premiera kolekcji ma miejsce w 1956 roku podczas śniadania w słynnej Café de Flore, na rogu bulwaru Saint-Germain, ulubionym miejscu cyganerii artystycznej. W latach 50-tych pokazy mody odbywają się w sposób szablonowy. Gaby tchnęła powiew świeżości nie tylko w pierwszą kolekcję, ale również w sposób jaki ją prezentuje zapraszając prasę i bohemę towarzyską na ucztę dla ducha przy kawie i francuskim croissancie. Rewolucyjne spojrzenie w przyszłość i przeciwstawienie się zwyczajowi szycia przez ekskluzywne domy mody wyłącznie luksusowych kolekcji haute couture (na wymiar), okazuje się kluczem do sukcesu. Dzięki utworzeniu linii pret-a-porter (gotowej do noszenia) dociera do mniej zamożnych, zmęczonych sztywnymi krojami i wygórowanymi cenami Paryżanek. Gaby stawia na wysokiej jakości materiały, tworzy miękkie kroje delikatnie okalające kobiece sylwetki. Jej projekty dodają paniom pewności siebie, elegancji, ale i swobody.

gabby aghion desings

Pozory mylą

Aby nadążyć za stale wzrastającym popytem, wraz z partnerem biznesowym Jacques Lenoir, zatrudniają nowe zastępy szwaczek. Poszukują projektantów, którzy dzięki swoim talentom zapewnią marce oryginalność na szeroko rozwiniętym rynku modowym. Do szeregów wstępują między innymi: Christian Bailly, Michèle Rosier, Maxime de La Falaise, Graziella Fontana, Tan Giudicelli Guy Paulin czy  Carlos Rodriguez. W 1964 roku następuje przełomowy moment dla domu mody Chloé Wówczas do grona projektantów wkracza młody mężczyzna, o niemieckich korzeniach – Karl Lagerfeld – sprawca znakomitego rozkwitu Chloé w latach 70-tych. Początkowo Aghion nie jest pewna swojej decyzcji o zatrudnieniu Lagerfelda. Obawia się niemieckiego temperamentu, który mógłby zaburzyć wzajemną kooperację. Jak się wkrótce okazuje, decyzja o zatrudnieniu Karla jest najlepszym krokiem, jakiego mogła dokonać. Wspólnie tworzą czarno-białą kolekcję „Deco”, która nie tylko odmładza wizerunek firmy, ale także jest debiutem Karla na paryskich salonach. Na jednym z pokazów, Lagerfeld przedstawia projekt zwany „niespodzianką”- luźną spódnicę do kostek, uszytą z plisowanego jedwabiu, która okazuje się być… spodniami! Do kolekcji wprowadza kwiaty i korale, które do dziś goszczą na wybiegach. W 1966 roku, Karl Lagerfeld przejmuje stery głównego projektanta Chloé. Doskonałe wyczucie estetyki, dziesiątki nowatorskich pomysłów na minutę, zainteresowanie sztuką oraz niesłychana pracowitość Niemca, zapewniają marce czas rozkwitu. Jego projekty noszą światowe sławy show-biznesu: Jackie Kennedy, Brigitte Bardot, Maria Callas i Grace Kelly. W 1971 roku na 3 rue Gribeauval Paris powstaje pierwszy butik Chloé.

karl

Keep your bananas off my melons

Po dwudziestu siedmiu latach znakomitej wpółpracy z Lagerfeldem przychodzi czas na zmiany. Karl przechodzi do Chanel, a 1985 roku Gabriell sprzedaje swoje udziały w firmie Richemont Group, mimo to aż do śmierci doradza kolejnym dyrektorom kreatywnym marki. Dwa lata później dyrektorem artystycznym Chloé zostaje Martine Sitbon. W swoich projektach ściśle nawiązuje do koncepcji Aghion. Powraca do tworzenia kreacji podkreślających kobiecość i wolność, jednak w nieco męskiej wersji.  W 1992 roku Sitbon postanawia opuścić Chloé, a jej posadę na krótki czas ponownie przejmuje Lagerfeld. Pięć lat później dyrektorem artstycznym Chloé zostaje Stella McCartney – córka jednego z członków grupy The Beatles. Nie ma dużego doświadczenia zawodowego, ale pasja i młodzieńczy wigor 25-latki  sprawia, że w niedługim czasie Chloé ponownie rozkwita. McCartney w umiejętny sposób łączy londyńską dynamikę z paryskim szykiem. Dzięki temu, ubrania Chloé zaczynają nosić młode gwiazdy. Nie zapomina o wizji przyświecającej marce. Na pierwszym miejscu stawia kobiecość, naturalność i romantyzm. Walczy z nudą. Zainspirowana twórczością brytyjskiego malarza koni George Stubbs, tworzy kolekcję, którą zdobią hafty i wydruki sylwetek cwałujących koni, które symbolizują wolność. (Do dziś klamki każdego z butików Chloé mają kształt mosiężnego konia pozbawionego siodła i uzdy.) Stosując technikę pop-artu, wprowadza Chloé w XXI wiek. W 2001 roku kreuje kolekcję ozdobioną printami owoców tropikalnych.  Czarny t-shirt ze strategicznie umieszczoną aplikacją bananów na przodzie koszulki i napisem “Keep your bananas off my melons.”, z tyłu, doskonale wyraża kreatywność Stelli McCartney.

stella mccartney chloe

Chcę zrobić coś czym można żyć

W 2001 roku do Stelli dołącza przyjaciółka Pheobe Philo – absolwentka Central Saint Martins. Dziewczyna wzmacnia wizerunek Chloé jako marki skierowanej do młodych, dynamicznych kobiet. Klientkami Philo są między innymi Kirsten Dunst, Natalie Portman i Lou Doillon. Oprócz sukienek projektuje koszulki na ramiączkach i obcisłe spodnie. Nazywana mistrzynią nieperfekcyjnej perfekcji i nowoczesnej wersji vintage. W 2002 roku Pheobe tworzy linię „See by Chloé”, która w swoim asortymencie zawiera torby, akcesoria oraz obuwie. Absolutnym must-have staje się torba „The Paddington”. Philo jest również uważana za kreatorkę jeansów z wysokim stanem. Dwa lata później, Pheobe powraca do motywu bananów, lecz w wersji vintage a’la lata 70-te. Słynny bananowy t-shirt miała na sobie Kate Moss w 2003 roku podczas sesji dla brytyjskiego Vogue’a.  Po niedoścignionej Philo stery Chloé na krótki czas przejmuje Paulo Melim Andersson. Swoją karierę rozpoczyna stwierdzeniem: „Chcę zrobić coś, co nie jest sentymentalne, lecz coś czym można żyć.”

page

Ubrania przeznaczone do… ubierania

Po owocnych rządach Philo i krótkim panowaniu Anderssona, nadchodzi czas na kolejną zmianę. Stanowiska dyrektora kreatywnego objemuje Hannah McGibbon. Poprzeczka postawiona jest wysoko. Dokonania poprzedniczek są nie lada wyzwaniem dla nowej projektantki. McGibbon jest odpowiedzialna nie tylko za utrzymanie wysokiego poziomu marki Chloé, ale również za innowacyjne wykreowanie własnej wizji. Stawia na nowoczesny luksus i minimalizm. Największą inspirację stanowią dla niej obrazy autorstwa Antonio Lopez, jednego z najważniejszych współczesnych artystów Hiszpańskich. Jej projekty cieszą się uznaniem, jednak pojawiają się również głosy dezaprobaty, które zarzucają McGibbon powrót do przedawnionego stylu Chloé.  Sama projektantka twierdzi: „Dla mnie najważniejszą rzeczą są ubrania, przeznaczone do ubierania.”, pragnie wygody w klasycznym stylu. W 2011 roku porzuca posadę u Chloé, a swoją decyzję tłumaczy pragnieniem możliwości dalszego rozwoju. Przed nami kolejna roszada…

page

#chloéGIRLS

„Chloé mówi do mnie na tak wielu poziomach. Po pierwsze dlatego, że jest kobietą. Uwielbiam beztroską, swobodną postawę dziewczyny Chloé. Mam na myśli wszystkie wspaniałe części garderoby,  które można nosić na tak wiele różnych sposobów i ducha pewności, którego odczuwasz kiedy je nosisz. To jest prawdziwe.” Mówi to obecna dyrektor kreatywna marki Chloé, Clare Waight Keller, która stanowisko obejmuje w czerwcu 2011 roku. Doświadczenie zawodowe zdobywała pod skrzydłami takich domów mody jak: Calvin Klein, Ralph Lauren i Guci. W swoich projektach łączy zmysłowe dziedzictwo Chloé z męskimi akcentami, które stanowiły nieodłączną część pracy nad linią Purple Label (Ralph Lauren). Graficzna wrażliwość, stanowcze linie i delikatne materiały, to cechy rozpoznawcze współczesnych #chloeGIRLS. Unikalne kombinacje kolorów w połączeniu z odważną biżuterią, sprawiają, że looki Chloé wyróżniają się spośród wielu marek na współczesnej arenie świata mody.

Nie (tylko!) szata zdobi człowieka

Marka Chloé słynie nie tylko ze wspaniałej kolekcji pret-a-porter, akcesoriów, odzieży dziecięcej i linii „See by Chloé”, ale także posiada bogato rozwinięty sektor perfumeryjny. Pierwsze perfumy Chloé pojawiły się na rynku w 1975 roku. W latach 90-tyh powstały kolejne zapachy dla kobiet: Chloé Narcisse i Chloé Innocence. Rozkwit gałęzi perfumeryjnej Chloé nastąpił w XXI wieku. Jeden z najbardziej popularnych zapachów – Chloé Woman Eu de Parfum – pojawił się kilku wersjach: Chloé Eau de Parfum Intense, Chloé Eau de Toilette,  Chloé Rose Edition, Chloé Roses de Chloé (wyprodukowane z okazji 50-lecia paryskiego domu mody)  oraz L’Eau de Chloé. Kształ flakonu został zaprojektowany na wzór plisowanych rękawów, charakterystycznych dla projektów Chloé. Miłośniczki zapachów Chloé rozkoszują się również drugą linią perfumów Chloé Love. Kwintesencję marki Chloé stanowi najnowsza linia perfum See by Chloé i See by Chloé Eau Fraiche. To energetyzujące i pełne  francuskiego szyku połączenie waniliowego piżma i akcentów sandałowca, którego twórcą jest Michel Almairac.

chloe anniversary

Gdybym miała przeżyć swoje życie jeszcze raz

Prosty lecz szykowny styl idący z duchem czasu – taka właśnie jest  Chloé.  Niedawno dom mody obchodził swoje 60-te urodziny. Z tej okazji, 28 września 2012 roku w Palays de Tokyo w Paryżu, odbyła się w wystawa „Chloé Attitudes”, podczas której zaprezentowano 70 projektów autorstwa kreatorów mających swój udział w tworzeniu marki Chloé. Na miejscu pojawiły się takie osobistości jak Karl Lagerdeld, Emmanuelle Alt i polska top modelka Anja Rubik, która wielokrotnie była twarzą zarówno regularnych kolekcji marki, jak i perfum sygnowanych marką Chloé.

Historię powstania Chloé zawdzięcza się kobiecie, która nie bała się walczyć o swoje marzenia. W 2013 roku Gabrielle Aghion zostaje odznaczona Narodowym Orderem Legii Honorowej. Podczas jednego z wywiadów mówi: „Kiedy osiągasz sukces w jakiejś dziedzinie to sprawia, że jesteś szczęśliwy. Nie dlatego, że na tym zarabiasz, ale dlatego, że jesteś z tego dumny. W wieku 92 lat stwierdzam, że gdybym miała przeżyć swoje życie jeszcze raz, to przeżyłabym je tak samo.” Przed śmiercią prosi, aby najbliższy pokaz Chloé odbył się według właściwego harmonogramu. Umiera w Paryżu 27 września 2014 roku. Pozostawia po sobie ślad, który wciąż rozkwita na nowo…

zdjęcia: styleregistry.livejournal.com, pinterest.com, firstview.com, hoardoftrends.com

Dodaj komentarz